Project Gambia - Reisverslag uit Bornerbroek, Nederland van Ruth Kamphuis - WaarBenJij.nu Project Gambia - Reisverslag uit Bornerbroek, Nederland van Ruth Kamphuis - WaarBenJij.nu

Project Gambia

Door: Ruth

Blijf op de hoogte en volg Ruth

29 Augustus 2011 | Nederland, Bornerbroek

Lieve iedereen!

Ik ben alweer een hele tijd terug uit Gambia, maar dit geweldige land is zeker nog niet uit mijn gedachten verdwenen! Hoewel ik natuurlijk geniet van mijn luxe leventje hier wil ik heel graag weer terug. En dat ga ik doen. Met een doel! Er zijn zo ongelooflijk veel mensen die mij gevolgd hebben, (meer dan 40.000 pageviews), helemaal top! Ik vond het geweldig om alle reacties te lezen op de site en om daarnaast ook nog reacties te krijgen van heel veel mensen die mijn verhalen ook hebben gevolgd! Vandaar dat ik een nieuw reisverslag ga maken over het project waar ik nu mee bezig ben. Misschien zijn er zelfs mensen die een steentje bij willen dragen..

Eerst een korte update over mijn leven en het vervolg dat ik heb gegeven aan mijn stage in Gambia. Inmiddels ben ik gediplomeerd verpleegkundige en werk ik bij het Medisch Spectrum Twente. Voor een aantal maanden ga ik op de longafdeling werken. Nou, dat was mijn leven, nu mijn bijdrage aan ‘Bansang Hospital’. Toen ik terug was in Nederland ben ik druk aan de slag gegaan om een aantal kwaliteitsverbeteringen door te voeren in Bansang Hospital. Dit kon ik natuurlijk mooi gebruiken voor mijn opleiding. Samen met mijn reismaatje Melissa hebben we vier kwaliteitsverbeteringen bedacht. Als eerst hebben we protocollenboeken gemaakt zodat ze in Bansang Hospital ook volgens protocollen kunnen werken! Daarnaast hebben we scorelijsten gemaakt om de vitale functies overzichtelijk te noteren. Ook hebben we geplastificeerde Modified Early Warning Score (MEWS) kaarten gemaakt. Hiermee kunnen verpleegkundigen aan de hand van de vitale functies scoren hoe ernstig de gezondheidssituatie van de patiënt is. Op basis van deze score kunnen ze dan ook acties ondernemen. Als laatst hebben we een plan geschreven voor de coördinatie van de zorg. In Nederland gebeurt dat volgens de integrerende verpleging. Dit houdt in dat elke verpleegkundige verantwoordelijk is voor zijn of haar ‘eigen’ patiënten. De verpleegkundige doet alles van opname tot ontslag. In Gambia zijn er een klein aantal verpleegkundigen die samen ‘verantwoordelijk’ zijn voor heel veel patiënten! Bij niemand ligt de eindverantwoording en omdat er geen overzicht is worden er veel fouten gemaakt. Daarom staat in ons plan beschreven hoe zij ook kunnen gaan werken volgens het integrerende model.

Een projectgroepje van Saxion (1 docent en 6 studenten) ging naar Gambia en een van de dingen die zij daar hebben gedaan is het uitvoeren van onze plannen! De protocollenboeken gingen mee, de vitale functies scorelijsten, de MEWS-kaarten (voor alle verpleegkundigen en studenten en in het groot voor op de afdelingen) en ons Engelstalige verslag met o.a. het plan voor de coördinatie! (Zie foto). Verder hebben zij heel veel materialen meegenomen voor Bansang Hospital zoals bloeddrukmeters, stethoscopen, zuurstofmeters, glucosemeters, thermometers, medicatie, verbandmaterialen en zelfs twee laptops en en beamer! Helemaal geweldig! Daarnaast hebben zij ook klinische lessen gegeven aan de studenten van de School of Enrolled Nurses.

Net zoals dat bij mij gebeurde heeft Gambia hen ook heel erg aangegrepen. Zij hebben daar o.a. een Health Centre bezocht in Brikama Ba. Dit ligt in de buurt van Bansang, dus ook in het binnenland. Ik ken dit Health Centre van naam omdat Bansang het ‘referral hospital’ was van Brikama Ba. Wij kregen dus regelmatig patiënten in Bansang Hospital die te ziek waren om in Brikama Ba te worden behandeld. Dit is ook niet zo gek, want in Brikama Ba is niet eens een arts. Daar werkt wel een geweldige verpleegkundige (is mij verteld, en aan alle verhalen te horen ben ik het hier al 100% mee eens) die deze medische post runt. Omar is gediplomeerd verpleeg- en verloskundige maar doet daarnaast het werk van een arts. Zijn kennis en ervaring zijn uitermate groot! Helaas wordt zijn werk belemmerd door een gebrek aan materialen. De leden van de projectgroep hebben gezien hoe een vrouw op een oud, afgebroken bed van de fysiotherapie, die werd ondersteund door een oude weegschaal, moest bevallen. Ook de andere bedden zijn oud en vies, de matrassen zijn zelfs opgevuld met stro. De hoogste tijd voor wat verbetering dus! En die verbetering zit er aan te komen.. Toen ik hoorde dat ik mocht aansluiten bij deze projectgroep sprong ik een gat in de lucht! De samenstelling is wel iets anders. Drie van de studenten en dezelfde docent gaan weer mee, een andere docent gaat mee en dan ga ik zelf mee.

We zijn van plan om de hele medische post op te knappen. Dit houdt in dat we alles schoonmaken, verven en voorzien van nieuwe materialen. De eerste materialen hebben Gambia al bereikt. Dozen vol met zaklampen, verbandmaterialen, hoeslakens, handschoenen, een doptone en nog meer. Yankuba (onze Afrikaanse ‘papa’ uit de verhalen van mijn stage) zorgt dat alle spullen naar Brikama Ba worden gebracht. Naast deze spullen moeten we nog véél meer spullen zien te krijgen én zien te verschepen. Onder andere bedden, matrassen, verlosbedden, kinderwiegjes, een autoclaaf (sterilisatie machine) en natuurlijk nog veel meer medische materialen! De kosten om dit aan te schaffen en om het te verschepen zijn hoog, daarom moeten we nog veel geld inzamelen. In Februari gaan wij er zelf naartoe om met alle spullen het ziekenhuisje op te knappen. Alle geld dat we krijgen wordt dus rechtstreeks in het ziekenhuis gestopt! We zullen elke euro optimaal benutten, al is het maar om een pasgeborene een navelklemmetje om te kunnen doen in plaats van een touwtje die de navelstreng afbindt..

Er wordt mij vaak gevraagd wanneer ik weer terug ga naar Afrika. In Februari dus! Met deze geweldige mensen van de projectgroep die ook helemaal gek zijn geworden op Gambia! De vorderingen rondom dit project wil ik graag weer op deze site zetten zodat geïnteresseerden het kunnen volgen. Als er mensen zijn die een bijdrage willen leven (die van harte welkom en heel erg nodig is) kan dat door een donatie over te maken op rekeningnummer: 138159270 t.n.v. M.A.G. Ensink, o. v. v. ‘Project Gambia’. Elke euro maakt een verschil, daar zullen wij persoonlijk voor zorgen!

Xxx van Ruth (of Binta Sama)

P.s. Na aanleiding van de reactie van Marjan: Materialen zijn ook van harte welkom!! Alles wat maar een bijdrage zou kunnen leveren zou top zijn! Ook goede ideën en tips..

  • 29 Augustus 2011 - 20:08

    Marjan:

    Wat ben je toch goed ^^.

    Nog één vraagje; is het ook mogelijk materiaal te geven (zoals bijv. matrassen of wiegen) of hebben jullie alleen wat aan geld?

    En misschien is het 'n ideetje om een benefietavond te organiseren? (Dan bied ik mijn organisatorische talent aan).

    Kusje.

  • 30 Augustus 2011 - 08:12

    Daniek:

    heeej ruth wat goed man!
    echt super tof van je dat je het weer aandurft, aangezien het niet niks is..
    wens je uiteraard heeel veeel succes!
    x daniek

  • 30 Augustus 2011 - 10:54

    Jolande:

    Hee Ruth!
    Wat een ontzettend goed en positief initiatief van je!! Heel veel succes met alles en ik spreek je vast nog wel voor februari;)..
    Liefs xx

  • 30 Augustus 2011 - 15:49

    Anne:

    Heej Ruth,

    Wat een super plan! Aan de vorige reisverslagen te lezen is het ook zeer welkom dat er hulp wordt geboden. In Gambia kun je echt wel heel veel betekenen. Heel goed van je.

    Succes alvast met de voorbereidingen,

    groetjes Anne

  • 06 September 2011 - 12:18

    Ineke&Robert:

    Hey Ruth,
    Echt top om al die positieve verhalen van je te lezen.Wat een dankbaar werk doe je!Fijn dat alles goed met je gaat.
    Liefs van ons xx

  • 04 December 2011 - 17:58

    Carla:

    Verstaan jullie onder bijdrage leveren ook persoonlijke hulp?/aansluiten bij..?
    Ik ben onder de indruk van jullie project en ook geraakt door de mensen in Gambia en zou daar ook graag wat willen doen op (verpleegkundig) gebied.
    Alleen iets opzetten lijkt me erg moeilijk, vandaar.

  • 02 Juni 2014 - 13:02

    Eric:

    Is er een email adres van het Hospital in Brikamatown zelf en van Bansang Hospital

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Bornerbroek

Terug naar Gambia!

Het opknappen van een Health Centre in Brikama Ba!

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2012

Missie volbracht!

14 Februari 2012

We zijn er weer!

03 Februari 2012

Update

29 Augustus 2011

Project Gambia
Ruth

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 995
Totaal aantal bezoekers 96726

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 21 Juni 2013

Amsterdam Dakar Challenge

10 Februari 2012 - 02 Maart 2012

Terug naar Gambia!

19 September 2010 - 20 December 2010

Stage in Gambia!

Landen bezocht: